POSŁANIEC ANTONIEGO

Klucz do wzajemnej komunikacji

Elżbieta Michalska Styl życia
2/2018
Klucz do wzajemnej komunikacji
Zdumiewające jest to, że każdy z nas inaczej postrzega rzeczywistość panującą wokół, ma inną ocenę sytuacji. Dla różnych osób różne sprawy są, w danym momencie, najważniejsze. Mamy inne wizje tego, co należy zrobić, dlaczego tak, a nie inaczej. I czasami wydaje się, że tworzy się totalny galimatias.
W trakcie naszych rozmów, np. prób ustalenia wspólnego celu, trzeba sobie zadać wiele trudu, aby na zasadzie dobrowolności, bez używania jakichkolwiek środków przymusu, zrealizować ten cel. Cel, który wcześniej za aprobatą wszystkich został wyznaczony. Łatwiej też jest nam porozumiewać się z osobami podobnymi do nas. A przecież wiadomą rzeczą jest, że im większa różnorodność, tym większe możliwości rozwoju.
W 1928 r. Wiliam Moulton Marston i John Geier opracowali model psychologiczny wyjaśniający ludzkie zachowania. Model ten bazuje na czterech stylach osobowości, do których kluczem jest sposób budowania relacji. Według założeń tego modelu każdy z nas może jasno określić swoje priorytety. Wystarczy, że na początek odpowiemy sobie na dwa podstawowe pytania, które pomogą nam poznać siebie nieco lepiej. Pragnę zaznaczyć, że każda odpowiedź jest dobra.
Jeśli odpowiedź jest gdzieś pośrodku, zadaj sobie trud wyboru jednej tylko opcji. Istotne jest także to, że odpowiedzi mogą się zmieniać w dłuższych przedziałach czasu.
Pierwsze pytanie, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć brzmi: Co dla ciebie stanowi priorytet: zadanie, które masz w tym momencie do wykonania, czy relacje, które nawiązujesz podczas pracy?
I drugie pytanie: Czy jesteś osobą powściągliwą i zdystansowaną, czy też otwartą i spontaniczną?
Są cztery możliwe odpowiedzi, które określą nasz sposób funkcjonowania i budowania relacji.
Pierwsza: jesteś nastawiony na wykonywanie zadań i jesteś spontaniczny.
 – Typ osobowości dominujący – umie poprowadzić zespół, ma siłę i odwagę zmieniać rzeczywistość, ale jeśli spotyka duży opór, obraża się.
Druga: jesteś nastawiony na budowanie relacji i jesteś osobą spontaniczną.
– Typ osobowości inspirujący – potrafi zapalić do działania zespół, jest wesoły, spontaniczny, ale często zapomina o planowaniu zadań swoich i zespołu.
Trzecia: jesteś nastawiony na wykonywanie zadań i jesteś osoba powściągliwą.
– Typ osobowości ceniący bezpieczeństwo – uważny, dyplomata, dobrze planuje wszystkie przedsięwzięcia, wie co należy zrobić, ale w efekcie boi się podjąć decyzji, aby coś zmienić.
Czwarta: jesteś nastawiony na budowanie relacji i jesteś osobą zdystansowaną.
‑ Typ osobowości stabilny – świetnie pracuje w zespole, jest empatyczny, ale daje więcej, niż osoby z otoczenia chcą wziąć.
Jak widać każdy typ osobowości ma swoje mocne i słabe strony. Możemy tutaj przedstawić zaledwie ich zarys, co i tak da nam pojęcie o ich różnorodności. Każdy z tych typów osobowości będzie miał inne priorytety. I tak, w momencie kiedy pojawia się nowe zadanie, po kolei nasze typy osobowości będą zadawały następujące pytania:
Dominujący: Co trzeba zrobić?
Inspirujący: Kto będzie w zespole?
Ceniący bezpieczeństwo: Dlaczego należy to zrobić?
Stabilny: Kto to będzie robił?
Ten sam problem, ale podejście do tematu zupełnie odmienne.


Chcesz regularnie otrzymywać ciekawe artykuły na e-mail? Zapisz się do naszego e-biuletynu, a regularnie będziesz otrzymywał zajawki pojawiających się artykułów. Będziesz zawsze na bieżąco!